بورس انرژی بزودی با ساختار جدید عرضه نفت را از سر می گیرد

به گزارش ایرنا، تاکنون در 2 مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی انجام شده که در مرحله نخست فروش نفت (6 آبان امسال)، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد، اما هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (معادل 280 هزار بشکه) به نرخ بشکه ای 74 دلار و 85 سنت به فروش رسید.
همچنین در دومین مرحله فروش نفت خام در بورس انرژی (20 آبان) نیز 700 هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه ای 64 دلار و 97 سنت معامله شد.
سومین مرحله عرضه نفت خام در بورس با مجوز لازم از سران سه قوه اخذ شده تا سه میلیون بشکه نفت در بورس به شکل 100 درصد ریالی به فروش برسد.
تاکنون، شیوه فروش نفت در بورس انرژی 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی بوده، اما با توجه به درخواست ها و پیشنهادات مطرح شده قرار است از این پس امکان خرید به شکل 100 درصد ریالی نیز فراهم شود.
روابط عمومی وزارت نفت امروز (سه شنبه) درباره تازه ترین وضعیت عرضه نفت خام در بورس، اعلام کرد: عرضه نفت خام در بورس انرژی در قالب ساختار جدید از سر گرفته می‌شود.
براساس گزارش وزارت نفت، فرآیند عرضه نفت خام در بورس به 2 عامل شامل عرضه‌کننده و آمادگی کافی خریداران بستگی دارد که بخش مهمی از عامل دوم خود متاثر از موفقیت خریداران در یافتن مقصد نهایی و ارائه ضمانتنامه‌های معتبر بانکی است.
شرکت ملی نفت ایران پس از عرضه آزمایشی یک میلیون بشکه نفت خام مرغوب صادراتی به صورت آزمایشی در بورس، نسبت به برگزاری نشست‌های همفکری با خریداران بالقوه و متقاضیان بخش خصوصی اقدام کرد تا ضمن بهره‌مندی از دیدگاه‌های آنها، در هرچه بهتر شدن ساختار عرصه‌های آینده، سازوکارهایی موثر در حوزه سازمان‌های مرتبط با این موضوع (نظیر بورس انرژی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات)، را در دستور کار قرار داد.
براین اساس، چارچوب تازه‌ای برای دریافت مجوزهای لازم با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طراحی شد که ساختار جدید، اکنون در مرحله دریافت مجوز های قانونی است.
شرکت ملی نفت ایران با جدیت در حال پیگیری موضوع است و بزودی نسبت به عرضه نفت خام در بورس انرژی در قالب ساختار جدید اقدام خواهد کرد.
سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی پیش از این به ایرنا گفته بود: زمان مرحله جدید عرضه نفت خام در بورس هنوز مشخص نشده، شورای عالی هماهنگی اقتصادی (با حضور سران سه قوه) با تداوم عرضه نفت در بورس موافقت کرده و بر این اساس مرحله جدید عرضه پس از آماده سازی توسط وزارت نفت انجام خواهد شد.
به گفته وی، شرکت های خارجی برای خرید نفت از بورس ابراز تمایل کرده اند و برخی کشورها از طریق سفارتخانه ها دنبال کسب اطلاعات درباره خرید نفت از بورس بوده اند و شماری از شرکت های خارجی نیز مستقیم برای رایزنی در این باره مراجعه و کد معاملاتی نیز اخذ کرده اند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 06 اردیبهشت 1403 4:15 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد