صنعت برق ایران طی 4 دهه استاندارهای جهانی را پشت سر گذاشت

صنعت برق را می‎توان یکی از پیشروترین صنایع در ایران پس از انقلاب اسلامی ایران معرفی کرد. درواقع در طی 4 دهه این صنعت آن‌چنان پیشرفت کرد که به موفقیت‎های متعددی دست‌یافت و اکنون در سطح جهان یکی از قدرتمندترین‎ها محسوب می‎شود.

به گزارش جام جم آنلاین ، صنعت برق پیشرو محسوب می‎شود اما باید در رابطه با جزئیات آن اطلاعات زیادی بدانیم تا به این باور برسیم این صنعت تا چه اندازه استانداردهای جهانی را پشت سر گذاشت. بدون پرداختن به جزئیات هم می‎توان ادعا کرد این صنعت بسیار موفق عمل کرده است و باوجود همه مشکلات نظیر تحریم به راه خود ادامه داده است و نه‌تنها در تولید که در زمینه صادرات نیز فعالیت دارد.

پیام باقری نائب رئیس سندیکای صنعت برق ایران و نائب رئیس فدراسیون صادرات انرژی در رابطه با دستاوردهای این صنعت پس از انقلاب به جام جم آنلاین گفت: صنعت برق در دنیا بر اساس انرژی برق و محور توسعه به‌عنوان یک صنعت زیربنایی موردتوجه قرار می‎گیرد و به‌نوعی پیش‌نیاز هر نوع صنعت دیگری است.
باقری عنوان کرد: برق درواقع مقدم بر هر صنعت زیربنایی محسوب می‎شود و صنعت مادر است. این صنعت به‌عنوان یک زیرساخت در هر زمینه‌ای باید وجود داشته باشد تا بتواند محور توسعه صنایع دیگر باشد.
نائب رئیس سندیکای صنعت برق ایران افزود: ما در رابطه با یک صنعت پیشرو و استراتژیک صحبت می‎کنیم و این صنعت بسیار موردتوجه و حائز اهمیت است. ما در شروع انقلاب در حوزه‎ها و بخش‎های مختلف صنعت برق وابستگی کاملی به کشورهای دیگر به‌ویژه اروپایی‌ها داشتیم.
نائب رئیس فدراسیون صادرات انرژی در ادامه گفت: حتی برای ساده‎ترین تجهیزات و ساده‎ترین کارهای پیمانکاری و خدمات مجبور بودیم به تأسی از شرکت‎های غیر ایرانی اهداف خود را در حوزه صنعت برق پیش ببریم.
وی اضافه کرد: در آن زمان جمعیت کشور تقریباً 35 میلیون نفر بود و میزان ظرفیت نصب‌شده ما در حدود هفت هزار مگابایت تخمین زده می‎شد. اما امروز و پس از گذشت 4 دهه ، صنعت برق از موانع و مشکلات عدیده‌ای که کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‏کند، گذر کرده و موفق عمل کرد است. آثار این مشکلات در صنایع مختلف ازجمله همین برق دیده می‎شود.
باقری بیان داشت: جنگ تحمیلی، مواردی که اقتصاد را تحت‌فشار قرارداد و تحریم‎هایی که با آن روبرو شدیم بر روی صنعت برق تأثیر گذاشت. اما باوجود مواجهه با این موانع در کشور که طی 4 دهه دیدیم اکنون صنعت برق در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. کارنامه این صنعت واقعاً قابل‌قبول است.
وی یادآور شد: صنعت برق ما هم در سطح منطقه و در هم در سطح دنیا کاملاً موفق است. امروز با 80 هزار مگابایت ظرفیت نصب‌شده، مقام چهاردهم را در دنیاداریم. در منطقه نیز مقام نخست برای ماست.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه‎های دیگر نظیر بخش تولید و ساخت تجهیزات به‌صورت عمده تجهیزاتی با فناوری بالا تولید می‎کنیم و از دستاوردهای خوبی بهره‎مند هستیم.
باقری اذعان داشت: ظرفیت‌سازی‌های خوبی در دهه‌های 70 و نیمه نخست دهه 80 در حوزه صنعت برق در بخش خصوصی ، بخش تولید تجهیزات و پیمانکاری به وجود آمده است. این‌ها به‌نوعی بخش مثبت کارنامه ما در این حوزه محسوب می‌شوند.
نائب رئیس فدراسیون صادرات انرژی گفت: ما امروز به لحاظ مأموریت سازمانی که در صنعت برق وجود دارد باید رفاه را به آحاد مردم برسانیم و این مأموریت تقریباً کامل شده است. تمام شهرهای کشور و بیش از 99 درصد روستاها امروز از نعمت برق برخوردار هستند.
وی تأکید کرد: در ارتباط با شاخص جهانی صنعت برق، کشور از استاندارهای داخلی هم عبور کرده و حتی فراتر از استانداردهای دنیا عمل می‎کند. سهم ما در صنعت برق امروز از ارزش‌افزوده کل صنعت، حدود 10 درصد است. درواقع صنعت برق ، صنعتی محسوب می‎شود که ارزش‌افزوده بالایی ایجاد می‎کند.
نائب رئیس سندیکای صنعت برق ایران اضافه کرد: سهم ما از کل اشتغال هم 15 درصد از کل صنعت ایران است. در حوزه صادرات هم در سال‎های اخیر به‌ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی پیش‌قراول و طلایه دار صدور این خدمات هستیم.
باقری در ادامه گفت: در سال 94 حدود 98 درصد صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه نیرو اتفاق افتاد و در سال‎های اخیر همواره سهم قابل‌توجهی از صادرات در این زمینه انجام می‌شود.
این مقام در پایان گفت: امروز توفیق این راداریم که به بیش از 40 کشور دنیا صادرات تجهیزات و خدمات داشته باشیم. الآن هم بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه صنعت برق ایران در کشورهای همسایه و منطقه در حال اجرای پروژه‌های بزرگ در حوزه‌های نیروگاهی، خطوط انتقال، پست‌های برق و شبکه‌های برق کشورهای هدف هستند و وظایف متعددی را بر عهده دارد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، چهارشنبه 29 فروردین 1403 2:07 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد