ایران پتانسیل تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه را دارد

پیام باقری نایب رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به صادرات برق در کشور اظهار کرد: با توجه به نیاز کشور‌های همسایه مانند عراق و سوریه به برق، استفاده مناسبی از ظرفیت تولیدی برق کشور برای افزایش صادرات صورت نگرفته است.

نایب رئیس سندیکای برق ایران تصریح کرد: متفاوت بودن زمان پیک مصرف برق کشور با همسایگان شمالی، می‌تواند ضمن افزایش تبادلات انرژی، ایران را تبدیل به هاب انرژی در منطقه کند.وی با اشاره به موانع پیش روی بخش خصوصی برای صادرات برق تصریح کرد: مانع جدی برای افزایش صادرت برق در کشور، وضع برخی از قوانین و ایجاد محدودیت برای بخش خصوصی است که بنا بر گفته‌های وزیر نیرو سال آینده با برداشتن این موانع بخش خصوصی می‌تواند صادرات برق را افزایش دهد.

به گفته وی، بحث صادرات برق توسط بخش خصوصی فراتر از تصمیمات وزارت نیرو است و نیازمند همکاری سازمانی در سطح دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی در کشور است که می‌تواند کشور را در روابط سیاسی و افزایش چانه زنی با کشور همسایه تقویت کند.

یاقری ادامه داد: ظرفیت صادرات برق به کشور‌های همسایه همیشگی نیست و بسیاری از آنها اقدام به واردات برق و تکنولوژی ساخت نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر کردند، اما در مجموع با توجه به پتانسیل کشور و موقعیت جغرافیایی، ایران برتری محسوسی در زمینه برق و تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه دارد.

نایب رئیس سندیکای برق ایران با اشاره به صادرات برق به عراق تصریح کرد: صادرات برق به عراق مطابق قراردا‌های گذشته ادامه یافته و برخی از بند‌های قرارداد برای مطالعه بیشتر به جلسات آینده موکول شد.

باقری در پایان گفت: بها دادن به بخش خصوصی و حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی، در کنار قیمت مناسب برق نسبت به کشور‌های همسایه، ایران را در جایگاه مناسبی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 8:01 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد