دسترسی به برق، چالش‌ جدید کسب و کار ایران

رضا پدیدار عضو هیات نمایندگان اتاق در گفتگو با آتیه آنلاین بیان کرد: صنعت برق ایران به‌عنوان یک صنعت زیرساختی با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده که برخی از آنها به‌صورت مزمن باقی مانده و استمرار آنها موجب شده تا دسترسی به برق به یکی از چالش‌های فضای کسب و کار ایران تبدیل شود.
او افزود: این مسئله سبب شده جایگاه ایران در رتبه بندی محیط کسب و کار با تغییر مواجه شود.
به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، بر اساس آخرین اطلاعات و آمارهای ارائه شده در اتاق بازرگانی، صنعت برق در آینده نیز با کسری بودجه هزینه‌ای و سرمایه‌ای مواجه خواهد شد که احتمالا کار را سخت‌تر خواهد ساخت.
او اصلاحات ساختاری مکرر و خصوصی‌سازی ناکارآمد، اتلاف بالا و بهره‌وری پایین در بخش‌های تولید انتقال و توزیع، تداوم کسری بودجه و انباشت بدهی وزارت نیرو و رشد چشمگیر مصرف خانگی برق به‌ویژه در روزهای گرم سال را از مهم‌ترین مسائل صنعت برق در سالیان اخیر اعلام کرد.
پدیدار گفت: یکی از دلایل نابسامانی‌های موجود در اقتصاد صنعت برق کشور جریان مالی صنعت با توجه به عملکرد بودجه وزارت نیرو است.
او افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ‌با توجه به کسری منابع در حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت برق باید گفت که برای افزایش ظرفیت سالانه ‌تولید برق به میزان حداقل 5 تا 7 هزار مگاوات در هر سال بالغ بر 3 تا 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز است.
به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، این در حالی است که به دلیل کمبود منابع تامین مالی پروژه‌ها توسط دولت و عدم توانایی ورود بخش خصوصی به این نوع پروژه‌ها همچنین عدم اعتماد و اطمینان متقابل در تامین نیازهای طرفین و از طرف دیگر عدم دسترسی به منابع مالی و فاینانس خارجی و بین‌ المللی به دلیل شرایط تحریم، ‌ سرمایه‌گذاری برای تولید برق متناسب با نیازها نیست.
او یادآور شد: برپایه آخرین بررسی‌های صورت گرفته در مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی و نیز سندیکای صنعت برق کشور، ایران شانزدهمین تولیدکننده و نیز هجدهمین مصرف کننده برق جهان است. اما به دلایل مختلف همچنان صنعت برق ایران وضعیت نامساعدی را سپری می‌کند تا جایی که دسترسی به موقع به برق به یکی از چالش‌های فضای کسب و کار تبدیل شده است.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 06 اردیبهشت 1403 6:26 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد